1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

HÍREK Egyensúlyban a nehézsúlyúak

Kategória: 'Hírek', témanyitó: csjoco, téma nyitása: 2017 Júni 16.

  1. csjoco

    csjoco Moderator Személyzet Tagja Moderátor RestaCar Team

    Egyensúlyban a nehézsúlyúak
    A terhelés és súlyelosztás szimulálása

    [​IMG]

    Több mint egy éve a programozóink és a tesztelőink rengeteg időt és energiát töltöttek azzal, hogy érdekesebb rakomány- és pótkocsi-kombinációkat hozzanak játékainkba, és megfelelő támogatást nyújtsanak a legkeresettebb funkcióknak: dupla pótkocsik, nehézsúlyú rakományok , fejlett és többzsámolyos pótkocsik.​
    Talán csodálkoztok, hogy miért lenne nehéz ezeket a funkciókat bevezetni, hiszen az 18 Wheels of Steel játékunkban már voltak egész tűrhetően működő "ROAD TRAIN"-ek. Csakhogy azóta nagyságrendekkel megnőtt a szimulációk valósághűsége és bonyolultsága is. Annak biztosítása, hogy minden dolog egyensúlyban és szinkronban van, szintén egyre bonyolultabbá válik. Nehéz feladat elé állít, amikor egy pótkocsinál sok kerék úttesttel történő érintkezésének fizikáját kell modellezni. Sokat kellett kísérleteznünk, főleg a rakomány tömegelosztásával és a felfüggesztési terheléssel.

    Élettartama alatt a pótkocsi sok ezer tonna rakományt szállít, ideális esetben a lehető legkevesebb karbantartás mellett. Annak érdekében, hogy ellenálljon a kemény igényeknek, és biztonságosan szállítsa a rakományt rendeltetési helyére, elengedhetetlen a rakomány súlyának szem előtt tartása. Ha túlterhelik a pótkocsit, vagy nem megfelelően osztják el a súlyt, akkor komoly károsodások keletkezhetnek a pótban, a felfüggesztésben, a kerekekben, de akár az úttestben is, és nem mellesleg veszélyessé is válhat. Mivel nő a kereslet az egyre nagyobb és nehezebb rakományok szállítására, az ágazat új megoldásokkal állt elő a technikai és jogi korlátozások leküzdésére, a legtöbb esetben a vontató és a pótkocsi hosszának valamint tengelyeik számának növelésével.​

    [​IMG]

    De ez nem csak a tengelyek számáról szól, hanem arról is, hogy hol helyezkednek el, és hogyan viselkedik maga a pótkocsi terhelés alatt. Jelentős különbségek vannak Észak-Amerika és Európa között. Európában a jogalkotás törekvése a vontató és pótkocsi kombó teljes hosszának korlátozása, miközben biztosítja, hogy a teljes súlyt úgy legyen elosztva, hogy egyetlen kerék se nyomja túl erősen az útfelületet. Ez végül ahhoz vezetett, hogy a vontató és a viszonylag korlátozott hosszúságú pótkocsi alá is raktak plusz tengelyeket.

    Amikor a tervezők rájöttek, hogy több kerék egymás mellé helyezése kerékkopási problémákat okoz (a magas oldalirányú súrlódás miatt - bővebben itt, 2.1.3 bekezdés), azt a megoldást alkalmazták, hogy a kerekek követhetik a kanyar ívét, sőt akár kormányozhatóak is. Másfelől az USA-ban a szabályozás kissé rugalmasabb a teljes teherbírással kapcsolatban. Az egyes tengelyekre nehezedő súly itt is komolyan korlátozva van, de vannak olyan jogszabályok, amelyek biztosítják, hogy a súly nem koncentrálódhat rövid szakaszra, így gyakorolva nyomást a tengelytáv növelésére. A tervezőmérnökök tehát hosszabbra tervezték a pótkocsikat, hogy a súlyt a Federal Bridge Formula (forrás) előírásainak megfelelően oszthassák el. A kerékkopás csökkentése és az ésszerű fordulás érdekében megjelentek a többzsámolyos pótkocsik.

    A felfüggesztés elsődleges feladata a kerék úton tartása. Úgy nyomja a kerekeket az úttesthez, hogy a keletkező súrlódás elegendő legyen a fékezéshez vagy a kanyarodáshoz. Ugyancsak feladata, hogy elnyelje a út egyenetlenségeiből, kátyúkból származó ütéseket, illetve az oldalszél okozta váratlan súlypontváltozásokat. A felfüggesztésnek nagyon ellenállónak kell lennie, minden tengelynek saját felfüggesztése van, amely önállóan szabályozza a kerekekre nehezedő súlyt, valamint elnyeli a környezetből érkező energiákat. Több féle felfüggesztés használatos a teherszállítmányozásban, de ez talán saját témát érdemel majd a jövőben.

    A fékrendszer vitathatatlanul a jármű legfontosabb része. Akár a többi közlekedő, akár a szállítmány biztonsága szempontjából nézzük, azt szeretnénk, ha a rendeltetésüknek megfelelően működnének. A többtengelyes járműveken minden tengelynek saját fékrendszerrel kell rendelkeznie.​

    [​IMG]
    A legbonyolultabb problémánk a súly elosztása volt az új pótkocsik több tengelye és több forgózsámolya között. Át kellett dolgoznunk a tömegelosztási algoritmusokat, hogy az új pótkocsikon is működjön, és a régiek se legyenek negatívan befolyásolva. A felfüggesztési szimuláció stabilitásával vívott állandó csatánk még közel sem ért véget. A tesztelés és a hangolás során sok problémát tapasztaltunk, néhány eléggé vicces volt, főleg amikor újra kellett tanulnunk a tolatást és a fordított kormányzást. Jókat szórakoztunk közben. Lényegében arról van szó, hogy a pótkocsi viselkedése összhangban legyen a játékos utasításaival. Ez volt a legnagyobb kihívás számunkra, különösen a kormányozható pótkocsik az ETS2 számára. Határozottan élveztük a munkát. De végül is érvényesült az elszántságunk, határozottságunk, elkötelezettségünk, és büszkék voltunk, amikor mindannyiótokkal megoszthattuk a végső változatot.
     
    Vajo, petya, Peti44 és 13 további tag kedveli.
  2. DSolt

    DSolt Gyűjtögető

    Köszönjük a fordítást!
     
  3. Jankoo

    Jankoo RestaCar RestaCar Team

    Köszi!
    Blenderbe ha egyszer valahogy ráveszem,hogy "kormányozódjanak" a pótnak a kerekei,az lesz a tuti,főleg a túl méreteseknél. :)
     
  4. Sándor Tibi

    Sándor Tibi Pontfüggő

    Köszi a fordítást! Én abban bízom, hogy innen már nincs messze a forgózsámoly és a RIGID DLC.
     
  5. Buki Bela

    Buki Bela Gyűjtögető

    Kösz a fordítást!
     

Az oldal megosztása